Angeblich wahre Konversationen zwischen Cockpit und Tower...


Tower (in Stuttgart): Lufthansa 5680, reduce to 170 knots.
Pilot: Das ist ja wie in Frankfurt. Da gibt's auch nur 210 und 170
       Knoten... Aber wir sind ja flexibel.
Tower: Wir auch. Reduce to 173 knots.


Pilot: Tower, please call me a fuel truck.
Tower: Roger. You are a fuel truck.


Pilot: Bratislava Tower, this is Oscar Oscar Kilo established ILS 16.
Tower: Oscar Oscar Kilo, Guten Tag, cleared to land 16, wind calm and by
       the way: this is Wien Tower.
Pilot: (Nach einer Denkpause) Bratislava Tower, Oscar Oscar Kilo passed
       the outer marker.
Tower: Oscar Oscar Kilo roger, and once more: you are approaching Vienna!
Pilot: (Nach einer Denkpause) Confirm, this is NOT Bratislava?
Tower: You can believe me, this is Vienna
Pilot: (Nach einer erneuten Pause) But why? We want to go to Bratislava,
       not to Vienna!
Tower: Oscar Oscar Kilo, roger. Discontinue approach, turn left 030 and
       climb to 5000 feet, vectors to Bratislava.


Tower: Shamu Two Two, please state estimated time of arrival.
Pilot: Ok, let's see..., I think Tuesday would be nice...


Pilot: Ground, XY-line 195, requesting start-up.
Tower: Sorry, XY-line 195, we don't have your flight plan. What is your
       destination?
Pilot: Wie jeden Montag, nach Leipzig.
Tower: Aber, wir haben heute Dienstag!
Pilot: WAS? Am Dienstag haben wir doch frei!


Pilot: Tower, da brennt ein Runway-light.
Lotse: Ich hoffe, da brennen mehrere.
Pilot: Sorry, ich meine, es qualmt.


Tower: Lufthansa 893, number one, check for workers on the taxiway.
Pilot: Roger. (Nach kurzer Pause) We've checked the workers, they
       are all working.


Tower: Ich schicke Ihnen einen Bagger zu Hilfe, Sie haben eine
       angezeigte Höhe von minus neunzig Fuß.


Tower: LH 8610 cleared for take-off.
Pilot (LH 8610): Wir sind aber noch gar nicht gelandet.
Tower: Ja, wer steht denn da auf der 26 south?
Pilot (LH 8801): LH 8801.
Tower: Na ja, dann seid ihr cleared for take-off.


Tower: Delta Mike Zulu, after landing cleared to taxi Alpha 7,
       Alpha 5, Whiskey 2, Delta 1 and Oscar 2.
Pilot: Wo ist denn das, wir kennen uns hier noch nicht so aus?
Tower: Das macht nichts. Ich bin auch erst zwei Tage hier.


Tower: Delta Fox Alpha, hold position, Marshall will park you.
Pilot: Roger. Looking out for John Wayne.


Tower: DE..., fliegen Sie weiter im Gegenanflug für die 26,
       Landenummer 2 hinter einer DC 9 im kurzen Endteil.
Pilot: Verstanden, fliege weiter für die 29 und folge der DC 6.
Tower: Nicht ganz richtig: Die Landebahn war 26 und Verkehr eine DC9.
Pilot: Okay, ich folge der DC 26... Wie war die Landebahn?


Tower: You have traffic at 10 o'clock, 6 miles!
Pilot: Give us another hint, we have digital watches!


Tower: Mission 123, do you have problems?
Pilot: I think, I have lost my compass.
Tower: Judging the way you are flying, you lost the whole instrument panel.


Eggenfelden Info: D-EXXX pls. report persons aboard.
D-EXXX (C-172): Pilot and two pax and one dog.
Eggenfelden Info (after Cessna finally bounced to stop): Assume the
       Pilot in Command was the dog?


Pilot: F LX 30, Kontrollraum, bitte kommen, wir haben nur noch wenige
       Liter Treibstoff. Erbitte Anweisungen!
Kontrollraum: Bitte geben Sie uns ihre Position an, wir haben Sie nicht
       auf unserem Radarschirm.
Pilot: Wir stehen auf der Landebahn 2 und möchten wissen, wann der
       Tankwagen kommt!


Tower: Washington D.C., Clearance Delivery: German Air Force 269, you
       are cleared to Destination Indian Springs via after take off
       radar vectors to 4000 feet thereafter present position direct BOM
       do not pass BOM at 6000 feet or below after passing 15000 feet
       turn right on heading 280 to intercept j156 direct ZZT thereafter
       intercept j158 own navigation read back.
Pilot (GAF 269): Roger German Air Force 269 is cleared to Destination
       Indian Springs via after take off radar vectors to 4000 feet
       thereafter present position direct BOM do not pass BOM at 6000
       feet or below after passing 15000 feet turn right on heading 280
       to intercept j156 direct ZZT thereafter intercept j158 own
       navigation and I need another pencil.


Tower: Hawk 20, is this the same aircraft declaring emergency about two
       hours ago?
Pilot: Negative, Sir. It's only the same pilot.


Anlaß genug für einen kleinen ergänzenden Beitrag aus Zürich (RWY = Runway):
Ich saß in einer C-172 und hörte den Funkverkehr so mit, als folgendes geschah.
Eine kurze Beschreibung von Zürich Airport an deisem Morgen:
Take-off RWY 28 Landing RWY 16, alternate 14
Tower: Alitalia 194 - taxi to rwy 28, hold short
AZ194: Ahhh, yes, taxi to rwy 28
Tower: AZ194, cleared for take-off
AZ194: Ahhh, two minutes, need preflight (checks)
30 Sekunden spater...
Tower: Alitalia 194, YOU ARE CLEARED FOR TAKE OFF NOW.
AZ194: Ehmmm, yes, yes, take off in two minutes
.... In der Zwischenzeit: Rwy 16 hatte eine 737 mit einem Platten, Rwy 14
war überlastet, also nahm man eine 767 von Cincinnati auf 28. Die Crew
der 767 war nun 8 Stunden unterwegs...
Tower: Alitalia 194, expedite take-off, we have Delta 767 final on 28 2 miles!
AZ194: Ahhh, we need 30 more seconds...
DL104: Hey Spaghetti, take off or I'll fuck you from behind!
Ich konnte mich im Cockpit kaum erholen - die AZ194 hob Space-Shuttle-mäßig ab...